Welcome address by Doris Bures, Speaker of the Austrian National Council (in German)
Address by Peter-Matthias Gaede, Journalist; Chairman of the Alfred Fried Photography Award Jury 2015
Keynote speech by Kailash Satyarthi, Nobel Peace Prize Laureate 2014 (video)
Photos from the award ceremony
The Alfred Fried Photography Award 2015
The Alfred Fried Photography Award 2015 was presented on 17 September 2015 at a gala in the rooms of the Austrian parliament. Doris Bures, Speaker of the National Council, introduced the ceremony attended by 240 guests, including Nobel Peace Prize Laureate Kailash Satyarthi, who had flown in from New Delhi for the occasion. “There is no path towards peace”, the Speaker of the National Council quoted Mahatma Gandhi, “peace is the path.” It was now up to the European Union to show that it was able to walk that path. In words charged with emotion, publisher Lois Lammerhuber, initiator and main organizer of the international competition, recounted the rapid success story of the award, which in its third year had already attracted over 14 000 submissions by photographers from 121 countries. “Good news is bad news? The Alfred Fried Photography Award definitely breaks this pattern”, explained Peter-Matthias Gaede, long-time Editor-in-Chief of GEO magazine and this year’s chairman of the jury. The award was “dedicated to hope and confidence.” It was “certainly not meant as a theatre of illusion in a period of crisis and wars”, rather it invited a change of perspective. British photographer Giles Duley, who in 2011 had lost both legs and his left arm in Afghanistan, represented the International Press Institute to remember, in highly evocative words, those photographers who had been killed within the last year while practising their profession. In his keynote, Kailash Satyarthi, 2014 Nobel Peace Prize Laureate for his commitment to children’s rights and a fairer education system in India, commended the winning photographs for being “full of emotions and important messages”. He wanted to honour these pictures, knowing how difficult it was to find hope and peace. “Opportunities need to be created to experience peace and to practice it.” He called for a “globalization of compassion for the rights of children.” The gala ended with standing ovations for the award winners and speakers.
Welcome address by Doris Bures, Speaker of the Austrian National Council
Ich begrüße Sie alle ganz herzlich im österreichischen Parlament zur Verleihung des Alfred Fried Photography Award 2015! Hoch verehrter Herr Kailash Satyarthi! Es ist mir eine ganz besondere Freude und Ehre, dass Sie unsere Einladung nach Wien angenommen haben.
Von Mahatma Gandhi, Ihrem großen und berühmten Landsmann, ist der Satz überliefert: "Wenn wir wahren Frieden in der Welt erlangen wollen, müssen wir bei den Kindern anfangen." Und genau das ist es, was Sie tun:
Sie haben es sich zu Ihrer Lebensaufgabe gemacht, Kindern eine Kindheit zu geben. "Für Ihren Kampf gegen die Unterdrückung von Kindern und Jugendlichen und Ihren Kampf für das Recht aller Kinder auf Bildung" wurde Ihnen im Vorjahr der Friedensnobelpreis zuerkannt. Mahatma Gandhi selbst wurde zwar mehrmals für den Friedensnobelpreis nominiert. Es war ihm aber leider nicht vergönnt, ihn auch entgegen nehmen zu dürfen. Umso schöner ist es, dass ihn nun ein Mann erhalten hat, der so sehr in Gandhis Geiste wirkt wie Sie, lieber Herr Kailash Satyarthi! Sie haben zehntausende Kinder aus der Zwangsarbeit befreit und geben jenen eine Stimme, die bisher nicht gehört wurden! Ich bin sehr froh, dass wir diese – ihre – Stimme heute Abend hier im österreichischen Parlament hören werden und wir freuen uns auf Ihre Festrede. Sehr geehrte Damen und Herren! Von Mahatma Gandhi stammt auch der berühmte Satz: "Es gibt keinen Weg zum Frieden, der Frieden ist der Weg."
Frieden – dieser Wunsch, diese Sehnsucht, dieses Ziel allen menschlichen Fortschritts – hat sich noch zu keiner Zeit für alle Menschen dieser Welt erfüllt. Während Weltkriege historische Tatsachen sind, gilt der Weltfrieden nach wie vor als – oftmals belächelte – Utopie. Wir, die Nachkriegsgeborenen in Österreich, haben das große Privileg, dauerhaften Frieden zu kennen. Allzu leicht fällt es da, ihn als etwas Selbstverständliches zu betrachten. Vor fast genau einem Jahr, bei der Verleihung des Alfred Fried Photographie Award 2014, haben wir uns über die Krisenherde vor den Toren Europas ausgetauscht – über bewaffnete Konflikte im Irak etwa, in Afghanistan, Russland, der Ost-Ukraine und natürlich über den blutigen Bürgerkrieg in Syrien.
Heute, ein Jahr später, müssen wir zur Kenntnis nehmen, dass die Schauplätze von Krieg, Terror und bewaffneten Konflikten dieselben sind. Und dass sie näher, viel näher, an Europa gerückt sind. Der Krieg klopft an unsere Tür: Nicht mit Waffen und Kanonen. Sondern mit den nackten Händen derer, die vor Krieg, Terror und grausamster Verfolgung flüchten müssen. Die Opfer, die Zeugen dieser schrecklichen Kriege, suchen Schutz und Hilfe an den Toren Europas. Die Europäische Union steht wahrscheinlich vor der größten Herausforderung ihres Bestehens. Vor der Herausforderung zu beweisen, dass sie nicht nur eine Wirtschaftsunion, sondern auch eine Solidar- und Wertegemeinschaft ist. Das ist eine sehr große, eine immense Aufgabe – für jedes einzelne Land der Union und für die Union als Ganzes. Es ist eine Herausforderung an der Europa wachsen – oder aber zerbrechen kann. Möglicherweise ist die aktuelle Krise aber auch eine Chance für Europa: Möglicherweise kommt aus ihr der Impuls, um ängstliche, althergebrachte Rezepte aufzugeben und neue mutige Wege einzuschlagen. Europa braucht Wachstum, Europa braucht einen Investitionsschub, Europa braucht neue Arbeitsplätze – für die Menschen, die schon hier leben und für die, die noch kommen! "Für über sechs Jahrzehnte, die zur Entwicklung von Frieden und Versöhnung, Demokratie und Menschenrechten beitrugen", hat die Europäische Union 2012 den Friedensnobelpreis erhalten. Nun ist die Union, nun sind wir alle, gefordert zu beweisen, dass wir diesen größten aller Friedenspreise auch verdient haben! In den vergangenen Tagen war ich sehr oft stolz auf die gelebte Solidarität und die Hilfsbereitschaft der Österreicherinnen und Österreicher! Ich wünsche mir, ich wünsche uns allen, dass wir auch stolz auf unser Europa sein können. Auf ein Europa des Rechts, der Freiheit und der Sicherheit! Auf ein solidarisches Europa! Der Alfred Fried Photographie Award ist eine Stimme für den Frieden aus dem Zentrum der österreichischen Demokratie, dem österreichischen Parlament. Ich bedanke mich ganz herzlich bei allen Partnerinnen und Partnern, die diesen Award gemeinsam mit dem Österreichischen Parlament ausrichten:
• der UNESCO,
• dem International Press Institute,
• der Photographischen Gesellschaft,
• der Vereinigung der Parlamentsredakteurinnen und –redakteure
• und last but not least der Edition Lammerhuber. Mein ganz besonderer Dank gilt Lois Lammerhuber – er ist nicht nur Ideengeber und Initiator dieses Wettbewerbs. Seinem Fachwissen, seinem großartigen Engagement und seiner Begeisterungsfähigkeit ist auch die fulminante Entwicklung des Awards zu verdanken: Über 14.000 Fotografien von über 3.500 Teilnehmerinnen und Teilnehmern aus 121 Ländern: So großes internationales Interesse, bereits im 3. Jahr seines Bestehens, das kommt nicht von selbst, dahinter steckt enormer Einsatz und dafür möchte ich mich – auch namens des österreichischen Parlaments – bedanken! Mit der internationalen Beachtung wächst auch die Aufgabe der Jury: Über 14.000 Fotografien zu sichten und zu bewerten, das ist eine Aufgabe, die nicht nur Expertise, sondern auch sehr viel Zeit und Energie erfordert. Mein herzlicher Dank und mein Respekt gilt daher auch allen Mitgliedern der Jury! Und nicht zuletzt gilt unser aller Dank Frau Silvia Lammerhuber:
Einen Preis aus privaten Mitteln zu dotieren, zeugt von großem Idealismus. Lieber Herr Satyarthi! Ihre Anwesenheit ist eine große Ehre und Freude für uns alle! Danke, dass Sie da sind! Ich wünsche Ihnen allen einen schönen und interessanten Abend und gratuliere schon jetzt den Gewinnerinnen und Gewinnern des Alfred Fried Photography Awards 2015 ganz herzlich! Address by Peter-Matthias Gaede, Journalist; Chairman of the Alfred Fried Photography Award Jury 2015
Madam President,
Kailash Satyarthi,
Ladies and Gentlemen, ‘What does peace look like?’ – this is the key question of the photo competition we are celebrating in its third year today. A question that ever more photographers from ever more countries try to answer with ever more pictures. The jury is pleased about that, of course. And so are the initiators of this competition, who could not know at the beginning what they might attract. Just a smile? A dozen sun rises? Playful puppies? As paradox as it may sound, it is risky to ask for pictures of peace. Of course, everybody (or, looking at IS, nearly everybody) is longing for peace. But, as an experience-backed rule in journalism says, bad news is good news. Except for when there is the fall of a wall or a soccer world championship to celebrate, news of smaller or larger disasters of any kind bring you better viewing figures and sales. In this sense they are good. For the messengers. The Alfred Fried Photography Award blatantly violates this rule. It is dedicated to hope and confidence. No, it is not meant as a theatre of illusion, but we think it useful to re-examine the usual gut reactions, including our own, in the perception of the state of the world. It is this change of perspective that saves us from getting set and rusty in our perception, judgement and thinking.
But peace is intrinsically unspectacular. Those who enjoy it take it for granted – nothing to write home about. And those journalists, those makers of pictures, who walk the earth with enlightenment in mind, who want to warn and to accuse, they go where the war is. They go to Lampedusa, they report about Kiev and Aleppo, the landfills in Manila, the coltan mines in the Congo, the mass graves in Mexico. About barbed wire and refugee huts, about girls forced into marriage and boys with prosthetic limbs, about desperate refugees along Hungarian fences. Thankfully they do that! Bravely they do that. Courageously they do that. What would we know without them? What does war look like? – We would probably attract tens of times more entries if we posed that question. Unfortunately the world provides a wealth of opportunities to find suitable answers. And yet, and again: Why should that remain underexposed (and in professional photography it is largely underexposed) which is also there on this planet: beauty, peaceful coexistence, magic, the momentum of optimistic action or simply beautiful tranquillity? I am not talking about millions of selfies of happy teenagers, which are taken every day. They exist, of course, and it’s a good thing. Nor am I talking about the countless pictures from the scene of more or less happy celebrities. Or the kitsch and glamour of innumerable glossy magazines and well-made journals about well-made shoes and nice recipes. No, what I am talking about is the hope that the best photographers in the world will attempt more often to visualize great outcomes. The renunciation of hatred. Progress, where it exists. Happiness, where it exists. The magic of everyday life. A turn for the better. A rescue. The end of a flight. The integration of the ostracized. The rise of someone presumed lost. A meeting of those who like each other. The end of a battle. The child that is no longer hungry. The girl that may attend school at last. The sensation of the unspectacular. Or the transformation of a wall of the Cold War, a former cold spot between East and West, into an avenue of cherry trees. You will have noticed, all this sounds small and modest – and those who propose it might be suspected of wanting to repress all misery of the world. But that is wrong. Because the peaceful also exists. And why shouldn’t we take the light at the end of the tunnel for light? And why shouldn’t we be honest and say: We would like to see more of this light, captured by professional photographers. After all, this would reflect our own longing and that longing is not illegitimate. We in the jury were also pleased to note how quickly the participation in the Alfred Fried Award is growing, how international it has already become and how multi-faceted. And the supporters this prize has attracted in only its third year. It is a fabulous story that Lois Lammerhuber started here, one of his many fabulous stories – and, if I didn’t know the Austrian topography in its confident immovability reasonably well, I would be inclined to believe this man can move mountains. Instead he has moved us, the jury member, to enthusiasm. We couldn’t escape any more, even if we wanted to. In the jury we fought for a long time - as pacifists, of course, given the nature of the competition - and that we debated at length is a good sign. It demonstrates that, again, we had a larger selection to choose from than in the previous year. And that this time we had to judge work that approached the theme with more sophistication. Or – as you will see – with a new, crazy, somewhat devious, serenity. At the same time there was continuity: peace as down-shifting, as a life deliberately lived on the periphery, in remote corners, as flight and detachment, as retreat and recollection. If I may express a hope as a member of the jury, it is this: For the next year I wish that peace would enter more often into the metropoles, that we might see more pictures taken in hubs, in the centre, in a crowd – in these lives of ours. Thank you very much for your attention! Keynote speech by Kailash Satyarthi, Nobel Peace Prize Laureate 2014
Address by Peter-Matthias Gaede, Journalist; Chairman of the Alfred Fried Photography Award Jury 2015
Keynote speech by Kailash Satyarthi, Nobel Peace Prize Laureate 2014 (video)
Photos from the award ceremony
The Alfred Fried Photography Award 2015
The Alfred Fried Photography Award 2015 was presented on 17 September 2015 at a gala in the rooms of the Austrian parliament. Doris Bures, Speaker of the National Council, introduced the ceremony attended by 240 guests, including Nobel Peace Prize Laureate Kailash Satyarthi, who had flown in from New Delhi for the occasion. “There is no path towards peace”, the Speaker of the National Council quoted Mahatma Gandhi, “peace is the path.” It was now up to the European Union to show that it was able to walk that path. In words charged with emotion, publisher Lois Lammerhuber, initiator and main organizer of the international competition, recounted the rapid success story of the award, which in its third year had already attracted over 14 000 submissions by photographers from 121 countries. “Good news is bad news? The Alfred Fried Photography Award definitely breaks this pattern”, explained Peter-Matthias Gaede, long-time Editor-in-Chief of GEO magazine and this year’s chairman of the jury. The award was “dedicated to hope and confidence.” It was “certainly not meant as a theatre of illusion in a period of crisis and wars”, rather it invited a change of perspective. British photographer Giles Duley, who in 2011 had lost both legs and his left arm in Afghanistan, represented the International Press Institute to remember, in highly evocative words, those photographers who had been killed within the last year while practising their profession. In his keynote, Kailash Satyarthi, 2014 Nobel Peace Prize Laureate for his commitment to children’s rights and a fairer education system in India, commended the winning photographs for being “full of emotions and important messages”. He wanted to honour these pictures, knowing how difficult it was to find hope and peace. “Opportunities need to be created to experience peace and to practice it.” He called for a “globalization of compassion for the rights of children.” The gala ended with standing ovations for the award winners and speakers.
Welcome address by Doris Bures, Speaker of the Austrian National Council
Ich begrüße Sie alle ganz herzlich im österreichischen Parlament zur Verleihung des Alfred Fried Photography Award 2015! Hoch verehrter Herr Kailash Satyarthi! Es ist mir eine ganz besondere Freude und Ehre, dass Sie unsere Einladung nach Wien angenommen haben.
Von Mahatma Gandhi, Ihrem großen und berühmten Landsmann, ist der Satz überliefert: "Wenn wir wahren Frieden in der Welt erlangen wollen, müssen wir bei den Kindern anfangen." Und genau das ist es, was Sie tun:
Sie haben es sich zu Ihrer Lebensaufgabe gemacht, Kindern eine Kindheit zu geben. "Für Ihren Kampf gegen die Unterdrückung von Kindern und Jugendlichen und Ihren Kampf für das Recht aller Kinder auf Bildung" wurde Ihnen im Vorjahr der Friedensnobelpreis zuerkannt. Mahatma Gandhi selbst wurde zwar mehrmals für den Friedensnobelpreis nominiert. Es war ihm aber leider nicht vergönnt, ihn auch entgegen nehmen zu dürfen. Umso schöner ist es, dass ihn nun ein Mann erhalten hat, der so sehr in Gandhis Geiste wirkt wie Sie, lieber Herr Kailash Satyarthi! Sie haben zehntausende Kinder aus der Zwangsarbeit befreit und geben jenen eine Stimme, die bisher nicht gehört wurden! Ich bin sehr froh, dass wir diese – ihre – Stimme heute Abend hier im österreichischen Parlament hören werden und wir freuen uns auf Ihre Festrede. Sehr geehrte Damen und Herren! Von Mahatma Gandhi stammt auch der berühmte Satz: "Es gibt keinen Weg zum Frieden, der Frieden ist der Weg."
Frieden – dieser Wunsch, diese Sehnsucht, dieses Ziel allen menschlichen Fortschritts – hat sich noch zu keiner Zeit für alle Menschen dieser Welt erfüllt. Während Weltkriege historische Tatsachen sind, gilt der Weltfrieden nach wie vor als – oftmals belächelte – Utopie. Wir, die Nachkriegsgeborenen in Österreich, haben das große Privileg, dauerhaften Frieden zu kennen. Allzu leicht fällt es da, ihn als etwas Selbstverständliches zu betrachten. Vor fast genau einem Jahr, bei der Verleihung des Alfred Fried Photographie Award 2014, haben wir uns über die Krisenherde vor den Toren Europas ausgetauscht – über bewaffnete Konflikte im Irak etwa, in Afghanistan, Russland, der Ost-Ukraine und natürlich über den blutigen Bürgerkrieg in Syrien.
Heute, ein Jahr später, müssen wir zur Kenntnis nehmen, dass die Schauplätze von Krieg, Terror und bewaffneten Konflikten dieselben sind. Und dass sie näher, viel näher, an Europa gerückt sind. Der Krieg klopft an unsere Tür: Nicht mit Waffen und Kanonen. Sondern mit den nackten Händen derer, die vor Krieg, Terror und grausamster Verfolgung flüchten müssen. Die Opfer, die Zeugen dieser schrecklichen Kriege, suchen Schutz und Hilfe an den Toren Europas. Die Europäische Union steht wahrscheinlich vor der größten Herausforderung ihres Bestehens. Vor der Herausforderung zu beweisen, dass sie nicht nur eine Wirtschaftsunion, sondern auch eine Solidar- und Wertegemeinschaft ist. Das ist eine sehr große, eine immense Aufgabe – für jedes einzelne Land der Union und für die Union als Ganzes. Es ist eine Herausforderung an der Europa wachsen – oder aber zerbrechen kann. Möglicherweise ist die aktuelle Krise aber auch eine Chance für Europa: Möglicherweise kommt aus ihr der Impuls, um ängstliche, althergebrachte Rezepte aufzugeben und neue mutige Wege einzuschlagen. Europa braucht Wachstum, Europa braucht einen Investitionsschub, Europa braucht neue Arbeitsplätze – für die Menschen, die schon hier leben und für die, die noch kommen! "Für über sechs Jahrzehnte, die zur Entwicklung von Frieden und Versöhnung, Demokratie und Menschenrechten beitrugen", hat die Europäische Union 2012 den Friedensnobelpreis erhalten. Nun ist die Union, nun sind wir alle, gefordert zu beweisen, dass wir diesen größten aller Friedenspreise auch verdient haben! In den vergangenen Tagen war ich sehr oft stolz auf die gelebte Solidarität und die Hilfsbereitschaft der Österreicherinnen und Österreicher! Ich wünsche mir, ich wünsche uns allen, dass wir auch stolz auf unser Europa sein können. Auf ein Europa des Rechts, der Freiheit und der Sicherheit! Auf ein solidarisches Europa! Der Alfred Fried Photographie Award ist eine Stimme für den Frieden aus dem Zentrum der österreichischen Demokratie, dem österreichischen Parlament. Ich bedanke mich ganz herzlich bei allen Partnerinnen und Partnern, die diesen Award gemeinsam mit dem Österreichischen Parlament ausrichten:
• der UNESCO,
• dem International Press Institute,
• der Photographischen Gesellschaft,
• der Vereinigung der Parlamentsredakteurinnen und –redakteure
• und last but not least der Edition Lammerhuber. Mein ganz besonderer Dank gilt Lois Lammerhuber – er ist nicht nur Ideengeber und Initiator dieses Wettbewerbs. Seinem Fachwissen, seinem großartigen Engagement und seiner Begeisterungsfähigkeit ist auch die fulminante Entwicklung des Awards zu verdanken: Über 14.000 Fotografien von über 3.500 Teilnehmerinnen und Teilnehmern aus 121 Ländern: So großes internationales Interesse, bereits im 3. Jahr seines Bestehens, das kommt nicht von selbst, dahinter steckt enormer Einsatz und dafür möchte ich mich – auch namens des österreichischen Parlaments – bedanken! Mit der internationalen Beachtung wächst auch die Aufgabe der Jury: Über 14.000 Fotografien zu sichten und zu bewerten, das ist eine Aufgabe, die nicht nur Expertise, sondern auch sehr viel Zeit und Energie erfordert. Mein herzlicher Dank und mein Respekt gilt daher auch allen Mitgliedern der Jury! Und nicht zuletzt gilt unser aller Dank Frau Silvia Lammerhuber:
Einen Preis aus privaten Mitteln zu dotieren, zeugt von großem Idealismus. Lieber Herr Satyarthi! Ihre Anwesenheit ist eine große Ehre und Freude für uns alle! Danke, dass Sie da sind! Ich wünsche Ihnen allen einen schönen und interessanten Abend und gratuliere schon jetzt den Gewinnerinnen und Gewinnern des Alfred Fried Photography Awards 2015 ganz herzlich! Address by Peter-Matthias Gaede, Journalist; Chairman of the Alfred Fried Photography Award Jury 2015
Madam President,
Kailash Satyarthi,
Ladies and Gentlemen, ‘What does peace look like?’ – this is the key question of the photo competition we are celebrating in its third year today. A question that ever more photographers from ever more countries try to answer with ever more pictures. The jury is pleased about that, of course. And so are the initiators of this competition, who could not know at the beginning what they might attract. Just a smile? A dozen sun rises? Playful puppies? As paradox as it may sound, it is risky to ask for pictures of peace. Of course, everybody (or, looking at IS, nearly everybody) is longing for peace. But, as an experience-backed rule in journalism says, bad news is good news. Except for when there is the fall of a wall or a soccer world championship to celebrate, news of smaller or larger disasters of any kind bring you better viewing figures and sales. In this sense they are good. For the messengers. The Alfred Fried Photography Award blatantly violates this rule. It is dedicated to hope and confidence. No, it is not meant as a theatre of illusion, but we think it useful to re-examine the usual gut reactions, including our own, in the perception of the state of the world. It is this change of perspective that saves us from getting set and rusty in our perception, judgement and thinking.
But peace is intrinsically unspectacular. Those who enjoy it take it for granted – nothing to write home about. And those journalists, those makers of pictures, who walk the earth with enlightenment in mind, who want to warn and to accuse, they go where the war is. They go to Lampedusa, they report about Kiev and Aleppo, the landfills in Manila, the coltan mines in the Congo, the mass graves in Mexico. About barbed wire and refugee huts, about girls forced into marriage and boys with prosthetic limbs, about desperate refugees along Hungarian fences. Thankfully they do that! Bravely they do that. Courageously they do that. What would we know without them? What does war look like? – We would probably attract tens of times more entries if we posed that question. Unfortunately the world provides a wealth of opportunities to find suitable answers. And yet, and again: Why should that remain underexposed (and in professional photography it is largely underexposed) which is also there on this planet: beauty, peaceful coexistence, magic, the momentum of optimistic action or simply beautiful tranquillity? I am not talking about millions of selfies of happy teenagers, which are taken every day. They exist, of course, and it’s a good thing. Nor am I talking about the countless pictures from the scene of more or less happy celebrities. Or the kitsch and glamour of innumerable glossy magazines and well-made journals about well-made shoes and nice recipes. No, what I am talking about is the hope that the best photographers in the world will attempt more often to visualize great outcomes. The renunciation of hatred. Progress, where it exists. Happiness, where it exists. The magic of everyday life. A turn for the better. A rescue. The end of a flight. The integration of the ostracized. The rise of someone presumed lost. A meeting of those who like each other. The end of a battle. The child that is no longer hungry. The girl that may attend school at last. The sensation of the unspectacular. Or the transformation of a wall of the Cold War, a former cold spot between East and West, into an avenue of cherry trees. You will have noticed, all this sounds small and modest – and those who propose it might be suspected of wanting to repress all misery of the world. But that is wrong. Because the peaceful also exists. And why shouldn’t we take the light at the end of the tunnel for light? And why shouldn’t we be honest and say: We would like to see more of this light, captured by professional photographers. After all, this would reflect our own longing and that longing is not illegitimate. We in the jury were also pleased to note how quickly the participation in the Alfred Fried Award is growing, how international it has already become and how multi-faceted. And the supporters this prize has attracted in only its third year. It is a fabulous story that Lois Lammerhuber started here, one of his many fabulous stories – and, if I didn’t know the Austrian topography in its confident immovability reasonably well, I would be inclined to believe this man can move mountains. Instead he has moved us, the jury member, to enthusiasm. We couldn’t escape any more, even if we wanted to. In the jury we fought for a long time - as pacifists, of course, given the nature of the competition - and that we debated at length is a good sign. It demonstrates that, again, we had a larger selection to choose from than in the previous year. And that this time we had to judge work that approached the theme with more sophistication. Or – as you will see – with a new, crazy, somewhat devious, serenity. At the same time there was continuity: peace as down-shifting, as a life deliberately lived on the periphery, in remote corners, as flight and detachment, as retreat and recollection. If I may express a hope as a member of the jury, it is this: For the next year I wish that peace would enter more often into the metropoles, that we might see more pictures taken in hubs, in the centre, in a crowd – in these lives of ours. Thank you very much for your attention! Keynote speech by Kailash Satyarthi, Nobel Peace Prize Laureate 2014